.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آغاز موج جدید بازنشستگی استادان

موج جدید بازنشستگی اساتید دانشگاه‌ها آغاز شد. این‌بار نوبت دانشگاه تهران است که به صورت گسترده از وجود استادان با سابقه خود محروم شود. امروز مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران از بازنشستگی 30 عضو هیئت علمی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش فرارو، بنا به گفته عبدالرضا سیف 20 تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران در خواست بازنشستگی کرده‌اند و 10 نفر دیگر نیز طبق قانون در شهریور ماه بازنشسته می‌شوند.

وی با تکذیب سیاسی بودن این بازنشستگی‌ها اظهار کرد: «بازنشستگی این اعضای هیئت علمی قانونی و طبق روال اداری است و نه سیاسی. چرا که هر عضو هیئت علمی که 30 سال سابقه خدمت داشته باشد طبق قانون بازنشسته می شود.»

روز گذشته خبری درباره بازنشستگی روح‌الله عالمی و غلامرضا ظریفیان منتشر شد که به نوعی آغازگر موج جدید بازنشستگی‌ها بود. این دو عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران با وجود این‌که به پایان دوره خدمت خود در دانشگاه تهران نرسیده‌اند بازنشسته شدند.

عبدالرضا سیف در این‌باره گفت: «برخی از اعضای هیئت علمی هر چند کمتر از 30 سال عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده‌اند اما قبل از اینکه به عضویت هیئت علمی دانشگاه درآیند در نهادهای دولتی یا خصوصی سابقه فعالیت داشته و بیمه پرداخت کرده اند و بعضا سابقه خارج دانشگاه را به دانشگاه منتقل کرده اند.»

سیف خاطرنشان کرد: «در صورتی که یک عضو هیئت علمی سوابق کاری خود که مربوط به قبل از قرارگیری در جایگاه عضو هیئت علمی است را به دانشگاه منتقل کند، این سوابق جزو سنواتش محسوب می شود اما اگر سوابقی که قبل از عضویت هیئت علمی دارند را به دانشگاه منتقل نکنند، دانشگاه نیز آن سوابق را نادیده می گیرد.»

مدیرکل دفتر ریاست دانشگاه تهران با بیان اینکه 30 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که در تابستان امسال بازنشسته می‌شوند از دانشکده‌های مختلف از جمله ادبیات و علوم انسانی، حقوق و علوم سیاسی، علوم پایه، هنرهای زیبا، فنی و کشاورزی هستند.

عبدالرضا سیف از صدور احکام بازنشستگی این 30 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تا نیمه شهریور ماه خبر داد و گفت: «اسامی این اعضای هیئت علمی در آینده نزدیک در نشریات و سایت دانشگاه تهران اعلام می شود.»

مشاور رئیس دانشگاه تهران بازنشسته شدن اساتید را لازمه جذب اعضای هیئت علمی جوان دانست و گفت: «اگر قانون بازنشستگی اعضای هیئت علمی اجرا نشود دیگر جوانان نمی توانند عضو هیئت علمی شوند و فردی که موفق به اخذ مدرک دکتری می شود و انگیزه تدریس در دانشگاه را دارد باید بیکار بماند.»

سیف از جذب 200 عضو هیئت علمی در دانشگاه تهران طی سال گذشته خبر داد و گفت: «وقتی یک عضو هیئت علمی با مرتبه استادی بازنشسته می شود این امکان ایجاد می شود که دانشگاه 3 استادیار جذب کند چرا که حقوق یک استاد 3 برابر یک استادیار است! همچنین وقتی یک دانشیار از دانشگاه بازشسته شود از آنجا که حقوق دانشیار تقریبا" 2 برابر یک استادیار است می توانیم 2 عضو هیئت علمی با درجه استادیاری جذب کنیم!»

بازنشستگی در دانشگاه علامه
پس از انتخابات ریاست جمهوری و آغاز به کار دولت دهم تعداد زیادی از اساتید دانشگاه‌علامه از کار برکنار شدند. اولین موج بازنشستگی و برکناری در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی به راه افتاد.

در دی ماه سال گذشته حمیدرضا برادران شركا معاون رئیس جمهور سابق، محمد ستاری‌فر رئیس سازمان منحل شده مدیریت و برنامه ریزی، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی و دكتر جهرمی از اعضای هیات علمی دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه بازنشسته شدند.

این امر با اعتراض شدید اساتید مذکور همراه شد و کار به مجلس نیز کشیده شد. اما هیچ اتفاقی نیافتد و با کنار گذاشتن این اساتید "گروه توسعه" دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه نیز منحل شد.

در کنار این اقدام برخی از اساتید گروه فلسفه این دانشگاه، هم‌چون دکتر یثربی و دکتر مرتضی مردی‌ها نیز به دلایل مختلف کنار گذاشته شدند.

بازنشستگی در دانشگاه تهران
پس از آغاز به کار دولت نهم در سال 85 و پس از حضور دكتر شيخ عباسعلي عميدزنجاني به عنوان رییس دانشگاه بسیاری از اساتید مبرز علوم انسانی در دانشگاه تهران کنار گذاشته شدند.

اساتیدی هم‌چون محمد مجتهد شبستری، دکتر آزمایش، دکترکاتوزیان، دکتر درودیان و... بازنشسته شدند، اساتیدی که بسیاری از آن‌ها زیر 65 سال سن داشتند و به پایان دوره خدمت خود نرسیده بودند.

این اقدام در سال 85 با واکنش شدید دانشجویان همراه بود اما اعتراض آن‌ها نیز به جایی نرسید. این‌گونه بود که بازنشسته کردن اساتید به عنوان تاکتیک جدید در دولت جدید مطرح شد و از آن پس بارها شنیده شد که تعداد زیادی از اساتید باسابقه باز نشسته شدند.

اصلاح قانون بازنشستگی اساتید
پس از حذف گسترده اساتید دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه در زمستان 88 در مجلس شورای اسلامی اخباری از احتمال اصلاح قانون بازنشستگی اساتید مطرح شد.

در بهمن ماه سال گذشته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت باید با سعه صدر نسبت به بازنشستگی اساتید اقدام کند از اصلاح قانون بازنشستگی اعضای هیت علمی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: «دانشگاه‌ها باید پس از خدمت 30 ساله نیز از اعضای هیئت علمی به ویژه با مرتبه استادی بهره مند شوند.»

علی عباسپور تهرانی در این‌باره گفت: «بازنشستگی اساتید در دانشگاه‌‎ها بر اساس قانون پس از 30 سال خدمت می تواند صورت گیرد و مسئولین دانشگاهها و وزارت علوم نیز با استناد به این قانون نسبت به بازنشسته کردن اساتید اقدام می کنند.»

وی اظهار داشت: «از این رو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با این رویکرد که دانشگاهها باید از وجود اعضای هیئت علمی به ویژه با رتبه استادی حتی پس از خدمت 30 ساله نیز استفاده کنند درصدد اصلاح قانون بازنشستگی اعضای هیئت علمی دانشگاهها است.»

با وجود این‌که رییس کمیسیون آموزش در آن زمان از ضرورت اصلاح این قانون سخن گفت اما با گذشت زمان این امر نیز به فراموشی سپرده شد تا پس یک و نیم سال دوباره استادان با تجربه دانشگاه‌ها کنار گذاشته شوند و جای خود را جوان‌هاي ارزان‌‎تر بدهند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.129 seconds.